Cíle předmětu (anotace):
|
Obecné zákonitosti vývoje organizmů: historie vývojové biologie, základní procesy vývoje. |
Požadavky na studenta
|
znalosti v rozsahu probírané látky |
Obsah
|
Obecné zákonitosti vývoje organizmů: historie vývojové biologie, základní procesy vývoje, epigenetická tvorba tvarů, modely tvorby biologických tvarů, vznik uspořádání, homeóza a homeotické geny, modelové organizmy vývojové biologie a genetiky. Vývojové procesy u modelových živočichů: hlenka (Dictyostelium discoideum), nezmar (Hydra), hlístice (Caenorhabditis elegans), octomilka (Drosophila melanogaster), ježovka (Lytechinus variegatus), obojživelníci (Amphibia), savci (Mammalia). Vývojová genetika rostlin: nižší rostliny, krytosemenné rostliny (Angiospermophyta), gametofyt a gametofytické mutace, oplození, embryogeneze a tvorba semene, geny řídící růst meristému a morfologii stonku a listů, genetické řízení procesů kvetení, modulace rostlinného vývoje transgenozí. Determinace a vývoj pohlavnosti u modelových živočišných a rostlinných druhů: zárodečná dráha a tvorba pohlavních buněk, mechanizmy determinace pohlaví, kompenzace dávky genů, úloha pohlavnosti. Epigenetické procesy: úloha metylací DNA, struktura chromatinu a acetylace histonů, genomový imprinting, umlčování transgenů a mobilních genetických elementů, poziční efekt, jiné epigenetické jevy. |
Aktivity
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
- Doporučená: Vyskot, B. : Přehled vývojové biologie a genetiky. – Ústav molekulární genetiky AV ČR (ISBN 80-902588-1-6), Praha 1999 Vyskot, B. : Genetická podmíněnost fyziologických procesů. – In: Fyziologie rostlin, Procházka, S. a kol. , Academia (ISBN 80-200-0586-2), str. 432-458, Praha 1998 Wolpert, L. a kol. : Principles of Development. – Current Biology Ltd. (ISBN 0-19-850-263-X), Oxford 1998 .
- On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h] |
Domácí příprava na výuku
|
2 |
Příprava na zkoušku |
15
|
Celkem |
17
|
|
Předpoklady – další informace k podmíněnosti studia předmětu
|
– |
Získané způsobilosti
|
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: – Charakterizovat hlavní evoluční trendy organismů – Vysvětlit evoluce pohlavnosti a rozmnožování. – Pojmenovat základní evolučně významné morfologické a anatomické struktury organismů. |
Vyučovací metody
|
|
Hodnotící metody
|
|