Cíle předmětu (anotace):
|
Živočišné steroidy: struktura, rozdělení, účinky, biosyntéza, metabolismus, signální dráhy. Fytosteroidy: struktura, rozdělení, účinky, biosyntéza, metabolismus, signální dráhy. Možnosti stanovení steroidních látek (imunoanalýzy, imunoafinitní chromatografie, separační metody), využití těchto metod v lidské a veterinární medicíně. Potravinové doplňky na bázi steroidů, problematika zneužívání anabolických steroidů. Protinádorová léčiva na bázi steroidů. |
Požadavky na studenta
|
80% úspěšnost u písemného testu |
Obsah
|
Živočišné steroidy a fytosteroidy: struktura, rozdělení, účinky, biosyntéza, metabolismus, signální dráhy. |
Aktivity
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
- Doporučená: Shimada K., et al. GC and HPLC of natural steroids. Journal of Chromatography A, 935, 141-172, 2001.
- Doporučená: Janeczko A., et al. Mammalian sex hormones in plants. Folia Histochemica et cytobiologica, 43, 71-79, 2005.
- Doporučená: Zeelen, F.J. Medicinal Chemistry of Steroids. Elsevier, 1990.
- Doporučená: Asami T., et al. Plant Brassinosteroids Hormones. Vitamins and Hormones, 72, 479-504, 2005.
- On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h] |
Příprava na zkoušku
|
10
|
Celkem |
10
|
|
Předpoklady – další informace k podmíněnosti studia předmětu
|
základní biologické znalosti, základní znalosti z organické chemie |
Získané způsobilosti
|
Student umí popsat a vysvětlit funci rostlinných a živočišných steroidů. |
Vyučovací metody
|
|
Hodnotící metody
|
|