Cíle předmětu (anotace): |
Základní znalosti obecné biologie. |
Požadavky na studenta |
úspěšné složení zkoušky, která se skládá z písemného testu a následné ústní zkoušky. |
Obsah |
Témata přednášek:
1. Obecná charakteristika živých soustav – terminologie – obecné vlastnosti organismů – hierarchické uspořádání stavby těl 2. Buňka – chemické složení buňky – struktura buňky (anatomie, morfologie) – b. prokaryotní a eukaryotní – b. rostlinné a živočišné 3. Rostlinná pletiva – pletiva nepravá a pravá – pletiva dělivá a trvalá – základní typy pletiv – soustavy pletiv 4. Soustava pletiv krycích – v primární stavbě (kořen, stonek, list) – v sekundární stavbě (kořen, stonek) 5. Soustava pletiv vodivých a opěrných – v primární stavbě – v sekundární stavbě (druhotné tloustnutí) 6. Soustava pletiv základních 7. Rostlinné orgány vegetativní – kořen (vnější stavba, vnitřní stavba, metamorfózy, význam) – stonek (vnější stavba, vnitřní stavba, metamorfózy, význam) – list (vnější stavba, vnitřní stavba, metamorfózy, význam) 8. Rostlinné orgány generativní – květy, opylení, oplození, květenství – plody, plodenství, semena 9. Živočišné tkáně – tkáně epitelové (podle tvarů buněk, podle vrstevnatosti, podle funkce) – tkáně pojivové (vazivové chrupavkové, kostní, trofické) – tkáně svalové (hladká, příčně pruhovaná, srdeční) – tkáně nervové a smyslové 10. Orgány a orgánové soustavy živočichů a jejich funkce (fylogenetické přehledy) – soustavy tělního pokryvu – soustavy opěrné a pohybové (svalové) – soustavy trávící, dýchací, oběhové, vylučovací, rozmnožovací, nervové a smyslové – soustavy žláz s vnitřní sekrecí (endokrinní) 11. Hormonální regulace rostlin a živočichů 12. Tělesné tvary rostlin a živočichů – tvary rostlinných těl (thallus, kormus, příčiny vývoje) – tvary živočišných těl (souměrnost, adaptace, konvergence, divergence) 13. Důležité děje v živých systémech – buněčné dělení – replikace, transkripce, translace – fotosyntéza, buněčné dýchání |
Aktivity |
Garanti a vyučující |
|
Literatura |
|
Předpoklady – další informace k podmíněnosti studia předmětu |
– |
Získané způsobilosti |
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: – Vyjmenovat hlavní charakteristiky živých organismů. – Vysvětlit základy důležitých procesů živých systémů. – Popsat molekulární a funkční strukturu buňky. – Popsat hlavní charakteristiky a funkce rostliných pletiv a živočišných tkání, orgánů a orgánových soustav. – Popsat fylogenezi živočišných orgánových soustav. – Vysvětlit koncept hormonální regulace rostlin a živočichů. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
|