Cíle předmětu (anotace): |
Získat znalosti o regulaci buněčného cyklu a mechanismech buněčné smrti. |
Požadavky na studenta |
Úspěšné absolvování ústní zkoušky – diskuse na dané téma |
Obsah |
Modelové organismy pro studium buněčného cyklu. Regulace buněčného cyklu (cyklin-dependentní kinasy, ubiquitinligasy). Duplikace chromosomů (struktura chromatinu, počátky replikace, regulace a kontrola průběhu). Raná mitóza (zahájení a regulace, proteinkinasy CDK, polo a aurora, kondenzace chromatinu, koheze chromatid). Mitotické vřeténko (mikrotubulární cytoskelet, centrosomy a kinetochory). Dokončení mitózy (kontrolní bod, anafáze a telofáze). Cytokineze (aktin a myosin, buněčná a jaderná membrána). Kontrolní body (reakce buňky na poškození DNA, senzory poškození a efektory opravy). Buněčný cyklus a nádorová transformace. Apoptóza fyziologické a patofyziologická. Vnější a vnitřní dráha (receptory a ligandy smrti, mitochondrie, apoptosom). Molekulární exekutoři (proteasy a DNAsy). Metody studia buněčného cyklu a apoptózy. Doporučené znalosti: Základní znalosti buněčné biologie, molekulární biologie a biochemie. |
Aktivity |
Garanti a vyučující |
|
Literatura |
|
Předpoklady – další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Získat znalosti o regulaci buněčného cyklu a mechanismech buněčné smrti. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: – Vysvětlit výhody a omezení častých modelů ve studiu buněčného cyklu. – Charakterizovat moderní metody studia buněčného cyklu. – Vysvětlit mechanismy regulace dělení buněk kinasami a proteasami. – Vysvětlit běžnou regulaci množení, diferenciace a smrti živočišné buňky. |
Vyučovací metody |
|
Hodnotící metody |
|